Magyar English

  • Cégünkről
    • BDO Magyarország
    • Regionális Irodáink
  • Általános adózási információk
  • Gyakori kérdések
  • Az ÁFA regisztráció folyamata
  • Fogalmak
  • ÁFA Hírek

Elérhetőségek

BDO Hungary
Banász Katalin

1103 Budapest
Kőér utca 2/A
[-]

Laurus irodaházak,
C épület.
 
Tel.: +36-1-235-3010
Fax: +36-1-266-6438
E-mail: tax@bdo.hu


BDO facebookBDO linkedin

  afa

Áfa regisztráció - gyakori kérdések

GYAKORI KÉRDÉSEK

Mi az ÁFA regisztráció?

Olyan tevékenység végzése esetén, ahol áfa fizetési kötelezettség keletkezik, de nem szükséges letelepedni (fióktelepet vagy leányvállalatot alapítani) Magyarországon az adminisztrációs (adómegállapítási és rendezési) kötelezettségek teljesítése érdekében hatósági regisztrációt követően adószámot lehet igényelni.

 

Mikor kell ÁFA regisztrációt nyitni?

Ha egy külföldi adóalanynak Magyarországon áfa fizetési kötelezettsége keletkezik, és azt jogszabály szerint helyette más adóalany fordított adózással rendezni nem tudja.
Bejelentkezési kötelezettséget keletkeztet különösen, ha a külföldi adóalanynak az adófizetési kötelezettségen túl ÁFA vagy TAO szerinti telephelye is keletkezik Magyarországon.

 

Ki nyithat ÁFA regisztrációt Magyarországon?

Bármely országban letelepedett jogi személy (vállalkozás).

 

Van-e különleges feltétel nem EGT tagállamokra?

Van. Nem EGT tagállamban letelepedett vállalkozás csak pénzügyi képviselő megbízásával nyithat áfa regisztrációt Magyarországon. A részletes szabályokról szívesen nyújtanak felvilágosítást tanácsadóink.

 

Mikor kell regisztrálni?

Az adóhatósági bejelentkezést az adóköteles tevékenység megkezdése előtt kell megtenni.

 

Van lehetőség visszamenőleges regisztrációra?

Igen. A bejelntő lapon van lehetőség korábbi időpont megadására is, amennyiben cége bármely okból a regisztráció megkezdése előtt megkezdte adóköteles tevékenységét Magyarországon.

 

Milyen előnye van a visszamenőleges regisztrációnak?

A regisztráció előtt (de a bejelentőlapon jelzett kezdő időpont után) keletkezett előzetesen felszámított áfa levonhatóvá válik. Ezen áfa összeg egyéb esetben, még külföldi áfa eljárásban sem lenne visszaigényelhető.

 

Milyen hátránya van a visszamenőleges regisztrációnak?

A gazdasági tevékenység korábbi megkezdése miatt elkésett regisztráció, habár törvényileg lehetséges, mégis jogszabály sértő, így bírság kockázatot hordoz magában.
Ha a regisztráció előtt (de a bejelentőlapon jelzett kezdő időpont után) keletkezett fizetendő áfa, azt számlázni és rendezni kell, melyre késedelmi kamatot számít az adóhatóság.
A korábbi időszakokra is be kell nyújtani a bevallásokat, melyek így elkésett bevallásoknak minősülnek, amit bírsággal sújthat az adóhatóság.

 

Milyen dokumentumok szükségesek a regisztrációhoz?

Illetőség igazolás: A székhely szerinti adóhatóság igazolása a cég áfa adóalanyiságáról. Eredetben szükséges.
Cégkivonat: Mely megnevezi a képviseletre és aláírásra jogosultak. A cégkivonat eredetben szükséges.
Alapító okirat: Amennyiben cégkivonat beszerzése nem lehetséges, az alapító okirat közjegyző által hitelesített másolata is elfogadható.
Aláírási címpéldány: Az aláírók aláírási mintáját tartalmazó közokirat. Amely országokban nem létezik ilyen dokumentum, ott ügyvéd előtti aláírással és ügyvéd által ellenjegyzett okirattal helyettesíthető. Kérés esetén mintadokumentumot küldünk.
Útlevél másolat: Amennyiben aláírási címpéldány készítése nem lehetséges, úgy az aláírásra jogosultak útlevelének vagy személyigazolványának közjegyző által hitelesített másolata is elfogadható.
Meghatalmazás: Meghatalmazás cégünkre a regisztráció megnyitásában való képviseletre.

 

Hogy lehet benyújtani a kérelmet?

A kérelmet csak papír alapon lehet benyújtani, 2 példányban az Adóhatósághoz.
A kérelmet cégünk személyesen nyújtja be, a postai útból eredő késedelmek és irateltűnések elkerülése végett.

 

Mennyi idő alatt készül el az adószám?

Az adószámot, amennyiben minden szükséges irat benyújtásra került, 2 hét alatt képzi meg és közli az adóhatóság.

 

Mikortól érvényes az adószám?

Az adószám a benyújtás napjától válik érvényessé.

 

Mi történik az áfa regisztráció megnyitása után?

Minden „új” adóalany az első bevallását a hónap végével nyújtja be, és havi bevalló is marad értékhatártól függetlenül az első két adóévben.
A bevallások elkészítésében és benyújtásában tanácsadóink állnak rendelkezésére.

 

Megszüntethető a regisztráció?

Igen. A regisztráció bármikor megszüntethető, ha az már nem szükséges az ügylethez. Az adóhatóság kérelemre törli az adószámot feltéve, hogy nincs fennálló tartozás az adófolyószámlán.
A regisztráció korlátlan ideig fenntartható tényleges forgalom nélkül is az esedékes „nullás” bevallások benyújtásával.

 

Milyen dokumentumok szükségesek a regisztráció megszüntetéséhez?

Semmilyen különleges dokumentum nem szükséges.
Tanácsadóink elkészítik a meghatalmazást, a záró bevallásokat és a bejelentő lapot az adószám törléséhez. A megszüntetésről hivatalos visszaigazolást veszünk át, melyet megküldünk cégének.

 

Mely időponttól számít megszűntnek a regisztráció?

A bejelentőlapon megadott időponttól. Fontos, hogy a bejelentés a megadott időponttól (ügylet lezárulása, taggyűlési döntés a megszüntetésről, stb…) számított 15 napon belül megtörténjen.

 

Mennyi az elévülési idő Magyarországon?

5 év. Az 5 évet annak az évnek az utolsó napjától kell számítani, amelyikben a bevallást be kell (kellett volna) nyújtani.


A megjelenített információk tájékoztató jellegűek. Nem minősül tanácsadásnak.

Vissza Az oldal tetejére

Copyright © 2012-2014 BDO Magyarország

A BDO Magyarország cégcsoport tagjai magyar korlátolt felelősségű társaságok, az egyesült királyságbeli BDO International Limited garancia alapú korlátolt felelősségű társaság tagjai. A „BDO” a BDO hálózat és minden BDO tagvállalat márkaneve.